Saturday, April 11, 2009

My future

Tarikh:10th April 2009 jam:( tidak dapat dikenal pasti)

Satu perbualan telah berlangsung di antara 2 sahabt.... yang hasilnya membuat diriku baru sedar sesuatu perkara yang sangat2 crucial. aku jadi malu sendiri...betapa selama ini aku sebagai seorang muslim hidup ibarat dalam sia-sia....apa tidaknya.... aku tiada satu perkara...satu perkara yang sepatutnya aku ada sejak aku mula melangkah di bumi UIAM yg indah ini..... tapi aku hidup dalam terumbang ambing...Ya Allah aku bersyukur akhirnya aku temui cahaya.
antara lain diolognya kami seperti berikut...........

"kakak cita2 kakak apa..." tanya Angah. aku terkedu jap..pikir panjang... alik2 belok ke cerita lain sekejap...
"eh kakak tak jawab lagi soalan kita..."tambah Angah.
"entahlah..dulu bercita-cita nak bukak nursery.."then aku mulala aku berangan-angan.
"pas grad nak watpe.."wahaha soalan cepu cemas...
"entahlah.macam tak mampu je nak sambung syariah.macam nak wat DSLP time grad 4th year."
perbualan kami berlarutan.sampai zohor.

then something hit me..hit me hard.selama ni aku takde target yang jelas..Ya Allah malunya dgn diri sendiri.... kenapa aku tak mencontohi Fahri dalam cerita Ayat-Ayat Cinta..then i came back to my senses...huhu.
then here comes my life....

1st step:DSLP (planning nak wat kat UIAM insyaALLAH..).

Entry Requirement

LL.B (Hons), LL.B (S), B.A(S) or any other qualification approved by the
kulliyyah.

Courses

Duration: 1 Year (Part time)
Class Schedule: 8.30 am – 2.00 pm (Saturday)
Medium: Bahasa Melayu

Semester 1
1) Sistem Perundangan Islam
2) Pengenalan Kepada Undang-undang Perlembagaan
3) Instrumen Perancangan Harta Islam & Pentadbiran Pesaka
4) Undang-undang Jenayah Islam

Semester 2
1) Undang-undang Keterangan Islam I
2) Undang-undang Prosedur Mal Islam
3) Undang-undang Keluarga Islam I
4) Kemahiran Perundingan dan Penghujahan

Semester 3
1) Undang-undang Keterangan Islam II
2) Undang-undang Prosedur Jenayah Islam
3) Undang-undang Keluarga Islam II
4) Etika


2nd Part : Pegawai Sulh

kenapa pilih Pegawai Sulh? coz i rasa sekarang ni banyak sangat conflict2 keluarga yg end productnye divorce.Padahal institusi keluarga amatlah penting..kerana disini akan lahirlah insan2 hebat....
Al-Fateh
Hassan Al-Banna
Yusof Al-Qardawi

dan ramai lagi...

makin banyk kes2 cerai berai... dimanakah akan terlahir insan2 hebat?.. i guess this is a valid reason..dont you.? ;)